چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم + 10 نکته مهم در نویسندگی

فهرست

نوشتن یکی از ابزارهای اصلی است که با آن می‌توان اثری ماندگار از خودمان به جا بگذاریم. شاید برای شما سؤال شده باشد که چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم. اگر شما مدت‌ها به نویسندگی مشغول هستید و یا به تازگی این حرفه را شروع کردید، این مقاله می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد و در آن نکات مهمی برای تبدیل‌شدن شما به یک نویسنده حرفه‌ای ذکر شده است. ما در مقاله”چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم” نوشته شده در بلاگ کاژه موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • با سبک‌های مختلف نوشتن آشنا شوید.
  • چگونه تمرین و دانستن دستور‌های زبان می‌تواند به شما کمک کند تا در کار خود حرفه‌ای شویم.
  • جستجوی کلمات کلیدی برای محتوای خود
  • درک مخاطبان خود
  • متن خود را روان‌تر کنید.

نکاتی برای تبدیل به اینکه نویسنده خوبی تبدیل شویم

در ادامه 11 نکته را مطرح کردیم که رعایت و تمرین آن‌ها به تبدیل شما از یک نویسنده معمولی به نویسنده حرفه‌ای کمک زیادی کند.

1.       آثار و کتاب‌های دیگر نویسندگان را بخوانید

اولین قدم برای پاسخ به سوال چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم، مطالعه مدوام است. خواندن آثار نویسندگان مختلف یکی از راه‌های پرورش مغز ماست. با مطالعه انواع مختلف محتوا و عادت کردن به خواندن، با سبک‌های مختلف نوشته آشنا شده و روش ساختارمند خودتان را پیدا کنید. این موضوع به تقویت قلم شما کمک کرده و به مرور می‌توانید راحت‌تر بنویسید.

2.    عادت کنید هر روز بنویسید

مهارت پیداکردن به هر کاری نیاز به تمرین داشته و نوشتن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌طورکلی می‌توان گفت هیچ‌کدام از نویسندگان بزرگ دنیا که در تاریخ نام آن‌ها ثبت شده، بدون تمرین به این جایگاه نرسیده‌اند و در مرور زمان و با تمرین‌های فراوان توانسته‌اند در این جایگاه قرار بگیرند.

نوشتن منظم و روزانه تاثیر زیادی در تبدیل شما به یک نویسنده خوب و حرفه‌ای می‌کند. چرا که ایده‌های بیشتری پیدا کرده و برای پرورش آن‌ها بهتر عمل می‌کنید.

  • با نوشتن‌های روزانه چگونه به یک نویسنده خوب تبدیل شویم؟

هر روز نوشتن به معنای تولید مقالات چند هزار کلمه‌ای نیست. برای تبدیل شدن به یک نویسنده خوب بهترین راه این است که هر روز و به‌صورت متداول حداقل یک پاراگراف و یا حتی 1 الی 2 خط بنویسید. سعی کنید برای بهبود نظم و انضباط خود به چالش «هر روز بنویس» متعهد شوید. برای نوشتن حتماً نیاز به قلم و کاغذ نیست، شما می‌توانید در نوت پد گوشی خود و یا حتی در واتس‌اپ و در هر مکانی که هستید بنویسید.

مهم در نویسندگی

3.   از تکنیک خلاصه‌نویسی در نویسندگی استفاده کنید.

بیایید برای تقویت نویسندگی، محتوا‌های باکیفیت را مطالعه کنید و آن‌ها را به‌صورت خلاصه بنویسید. محتوای خلاصه باید به نحوی باشد که کل محتوا را بیان کند و مخاطب با خواندن خلاصه آن به‌خوبی محتوا را درک کند. به‌غیراز اینکه با خلاصه‌نویسی به یک نویسنده خوب تبدیل می‌شوید، مخاطبین زیادی هستند که به محتوای خلاصه علاقه‌مند هستند و دوست دارند که خلاصه مقالات و یا کتاب را بخوانند. شما می‌توانید با انتشار خلاصه محتوا، جذب مخاطب کرده و از این راه کسب درآمد کنید.

4.     مخاطب خود را بشناسید و از لحن مناسب استفاده کنید

بسیار مهم است که محتوا بر اساس مخاطب هدف نگارش شود. شما باید روی موضوعاتی که مخاطبان شما به آن نیاز دارند تمرکز کنید. همچنین لحن محتوا بسیار مهم است که مخاطبان بتوانند با این محتوا ارتباط برقرار کنند. هنگامی که لحن شما موردپسند مخاطبانتان باشد، آن‌ها به شما پایبند می‌شوند و همیشه شما را دنبال می‌کنند.

اگر علاقه به نویسندگی دارید می‌توانید با تکمیل فرم استخدام نویسندگی یکی از نویسندگان آژانس دیجیتال مارکتینگ کاژه شوید.

5.    در مورد موضوع خود تحقیق کنید

قبل از شروع به نوشتن محتوا، باید موضوع خود را با دقت بررسی کنید. بسته به موضوع، ممکن است این بررسی از چند دقیقه تا چند ماه زمان ببرد. برای مثال اگر می‌خواهید یک مقاله برای وب‌سایت بنویسید حتی اگر در آن موضوع تسلط کامل دارید باز هم باید حداقل چندین مقاله مرتبط دیگر مطالعه کنید. با این کار با ذهن بازتر شروع به نوشتن می‌کنید. به یاد داشته باشید که هدف تحقیق شما باید شناسایی هدف اصلی مقاله و اطمینان از پاسخگویی به‌تمامی سؤالات مخاطبانتان در رابطه با موضوع باشد.

نویسنده‌ی خوب شوید

6.    هدف جستجو را بررسی کنید

در همه انواع نوشتن و تولید محتوای متنی، باید هدف از متن و چیزی که مخاطبان به دنبال آن هستند را بدانید. این موضوع در تولید محتوای متنی مقالات وب‌سایت که به صورت سئو محور نوشته می‌شوند، اهمیت دو چندانی دارند. شما قبل از شروع به نوشتن با تحقیق کلمات کلیدی را به صورت هدف گذاری انجام دهید.

در واقع هدف جستجو همان کلمه‌ای است که کاربران در موتور‌های جستجوی به دنبال آن می‌گردند و اقدامات سئو برای رتبه گفتن کلمات کلیدی هدف هر وب‌سایت است. به عبارت دیگر، هدف جستجو کاربران باید همان کلمه کلیدی صفحه شما باشد. تجزیه‌وتحلیل هدف جستجو می‌تواند برای نویسندگانی که محتوای ارگانیک ایجاد می‌کنند مفید باشد.

چرا؟ وظیفه گوگل این است که به کاربران بهترین پاسخ و محتوا برای مشکلات و سوالات آنها بدهد. بنابراین، اگر محتوایی از صفحه سایت شما رتبه‌ خوبی دارد، می‌توان گفت به احتمال خیلی زیاد آن صفحه با هدف کاربران یکی است. تجزیه و تحلیل هدف جستجو، به نویسنده کمک می‌کند تا نیازهای مخاطبان خود را بهتر درک کرده و محتوایی مناسب برای آن‌ها بنویسد.

برای دریافت مشاوره رایگان سئو با ما تماس بگیرید.

7.    به ساختار نوشته خود توجه کنید

حتی اگر متنی که می‌نویسید با کیفیت بالایی نوشته شود اما ساختار درستی نداشته باشد، ممکن است پیام شما نامشخص و گیج‌کننده به نظر برسد. در صورتی ‌که محتوای شما منظم و با یک چهارچوب مشخصی باشد، مخاطب به‌راحتی می‌تواند آن محتوا را درک کند. برای نظم دادن به محتوای خود بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. قبل از نگارش محتوا، چهارچوب و روند کلی موضوعات نوشته خود را انتخاب کنید و نظمی به عناوین خود بدهید. با این کار روند نگارش محتوا مشخص شده و نوشته شده با یک چهارچوب درستی آغاز و پایان می‌یابد.
  2. هر محتوایی نیاز به یک مقدمه دارد. خواندن یک مقدمه جذاب سؤالات زیادی را در ذهن مخاطب شکل می‌دهد و تمایل پیدا می‌کند که کل محتوا را با دقت بخواند.
  3. سعی کنید هر پاراگراف با یک نکته مهم شروع شود و برای درک بهتر از مثال‌ها استفاده کنید تا مخاطب، محتوا را به‌راحتی درک کند.
  4. هر جمله یا نکته‌ای در مقاله شما باید بر اساس جمله قبلی باشد. هر محتوایی که زائد به نظر می‌رسد یا داستان را به جلو نمی‌برد، حذف یا بازنویسی کنید.
  5. از منحرف شدن از هدف اصلی محتوا پرهیز کنید و به مقدمه و هدف مقاله وفادار بمانید.
  6. در انتهای مقاله یا محتوای خود حتماً خلاصه‌ای از محتوا و نتیجه‌گیری از آن را بنویسید.

خوب

8.   به مقدمه و خلاصه محتوای خود توجه کنید

تنها هدف جذاب نوشتن مقدمه این است که مخاطبان را وادار به مطالعه ادامه محتوای شما کند. به هیچ وجه در پاراگراف اول راه‌حل و نتیجه‌گیری نکنید؛ زیرا خواننده به‌احتمال خیلی زیاد از خواندن ادامه محتوا منصرف می‌شود. بیایید در پاراگراف اول ذهن مخاطب خود را درگیر کنید و مشکلات یا سؤالاتی در این پاراگراف مطرح کنید.

پاراگراف انتهایی باید همانند پاراگراف اول جذاب باشد و به‌تمامی مشکلات و سؤالات به‌صورت خلاصه پاسخ دهد. در پایان فقط کل محتوا را در چند پاراگراف خلاصه نکنید، بلکه بیایید مخاطب را تشویق به خواندن کتاب و یا مقاله‌ای دیگر کنید تا ارتباط شما با مخاطب قطع نشود.

9.     محتوای خود را به‌صورت داستان نگارش کنید

شاید برای شما سؤال شده باشد که با داستان‌سرایی چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم؟ داستان سرایی راهی مفید برای جذب مخاطب است، که خواننده را مجذوب محتوا می‌کند. ساختن شخصیت‌ها، طرح‌ها و خط‌های داستانی در محتوا باعث می‌شود مخاطبان با محتوا شما ارتباط برقرار کنند. از این تکنیک ساده در نوشته‌های خود استفاده کنید. برای مثال در چند پاراگراف، مشکلات یا چالش های مشتریان خود و نحوه تلاش آنها برای غلبه بر آنها را به اشتراک بگذارید، سپس از حکایت خارج شوید و آن را مستقیماً به خواننده ربط دهید.

10.  محتوا را خوانا، ساده و کوتاه بنویسید

کلید نوشتن محتوای خوب، سادگی و خلاصه بودن است. امیلی نیوتن اسمیت، مدیر بازاریابی رشد در Otta ، تمرینی را توصیه می کند که در آن نویسندگان تا حد امکان کلمات را از یک جمله حذف کنند بدون آن‌که جملات معنای خود را از دست بدهند. استفاده از کمترین کلمات، قانون خوبی است که باید به آن پایبند بود. این را در نظر بگیرید محتوای هر چند کوتاه، اگر خوانا نباشد برای مخاطب جذاب نیست.

برای افزایش سطح خوانایی محتوای خود، باید:

  • جملات خود را مختصر و مفید بنویسید.
  • پاراگراف ها و جملاتی که بیش از حد طولانی هستند را به چند پاراگراف کوتاه تبدیل کنید.
  • سعی کنید هر پاراگراف بیش از 1 الی 3 جمله نباشید.
  • از به کار بردن کلمات پیچیده در جایی که لازم نیست خودداری کنید.
  • از استفاده بیش از حد از صفت ها – کلمات توصیفی – و کلمات تخیلی خودداری کنید.

در آخر چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم؟

شما اکنون با رعایت این 10 اصل می‌توانید به نویسنده خوب تبدیل شوید. خواندن و نوشتن روزانه و ایجاد یک رابطه قوی بین نویسنده و خواننده باعث شده شما مخاطب را بهتر بشناسید و نسبت به ذوق و سلیقه او محتوا را بنویسید.

در شروع کار زیاد به خودتان سخت نگیرید. با گذشت زمان، مطمئناً به برخی از تلاش‌های قبلی‌تان با لبخند نگاه خواهید می‌کنید و متوجه می‌شوید که چقدر پیشرفت کرده‌اید.

۴ ویژگی برجسته یک نویسنده خوب چیست؟

یک نویسنده خوب و تأثیرگذار، باید از کلمات و جملات که ابزار اصلی وی برای انتقال افکار و احساسات خود است، به شیوه‌ای منحصربه‌فرد و قابل‌فهم استفاده کند تا بدین ترتیب تأثیرگذاری بیشتری در مخاطب ایجاد کند. برای دستیابی به این هدف، هر نویسنده باید چهار ویژگی کلیدی داشته باشد:

وضوح نوشتاری

شما برای ایجاد ارتباط مؤثر با خواننده‌، نیاز دارید که نوشته خود را با وضوح و دقت بنویسید. قدم اول برای دستیابی به این هدف می‌تواند این باشد که قبل از شروع به نوشتن ابتدا ایده‌ها و اهداف نوشته را به‌خوبی برای خود مشخص کنید. گام بعدی این است که سعی کنید با انتخاب کلمات مناسب و نوشتن جملات واضح، این اهداف و ایده‌های اصلی را به‌وضوح برای مخاطب خود بیان کنید. همچنین دقت داشته باشید که در نوشتن از اشتباهات گرامری و غلط‌های املایی پرهیز کنید، رعایت این نکات نه‌تنها می‌تواند به شفافیت و قابل‌فهم بودن متن شما کمک کند، بلکه در درازمدت از شما نویسنده بهتر و تأثیرگذارتری نیز می‌سازد.

منظم بودن

برای تسلط بیشتر پیداکردن بر امر نویسندگی، تنظیم برنامه‌هایی منظم که در آن به تمرین بپردازید می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی از نویسندگان عادت دارند روزانه، مقدار مشخصی کلمه بنویسند یا زمان‌های خاصی در شبانه‌روز را به نوشتن اختصاص دهند. ایجاد یک برنامه منظم فقط برای امر نوشتن و پایبندی به آن می‌تواند کمک زیادی به بهبود توانایی نویسندگی شما کند.

ریسک‌پذیری

برای پیشرفت و بهترشدن چه در زندگی شخصی و چه در نویسندگی، همیشه باید آماده باشید که خودتان را به چالش بکشید و از محیط امن و آرام خود خارج شوید. تنها در این موقعیت‌ها است که می‌توانید تمام قوای تخیل خود را به کار گیرید و با ریسک‌کردن، دستاوردهای بزرگ‌تری نصیب خود کنید.

پشتکار

موفقیت در نویسندگی نیازمند پشتکار و استمرار نیز هست، ممکن است در مسیر تبدیل‌شدن به یک نویسنده تأثیرگذار، با چالش‌ها و ناامیدی‌ها زیادی روبرو شوید. اما مهم‌ترین چیز این است که به نوشتن ادامه دهید و از بازخورد‌هایی که دریافت می‌کنید به‌عنوان ابزار و فرصت‌هایی برای بهبود خود استفاده کنید.

با رعایت این ویژگی‌ها و تمرین مداوم، شما می‌توانید به یک نویسنده‌ی خوب تبدیل شوید و اثرگذاری بیشتری در خوانندگان خود ایجاد کنید.

4.1/5 - (10 امتیاز)

موضوعاتی که در مقاله " چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم + 10 نکته مهم در نویسندگی " پوشش داده شد

چگونه یک نویسنده‌ی خوب شویم اصول یک نوشته خوب چیست نویسنده خوب کیست صفر تا صد نویسندگی چگونه نویسنده شویم تمرین نویسندگی شخصیت نویسنده ها برای یک نویسنده خوب بودن چه نکات مهمی را باید در نظر بگیریم کلاس ششم کتاب آموزش نویسندگی چگونه یک نویسنده مشهور شویم دانلود کتاب اصول داستان نویسی جزوه آموزش نویسندگی شروع نویسندگی تست استعداد نویسندگی نویسنده کیست اموزش نویسندگی رایگان اصول یک نوشته خوب چیست شاهین کلانتری دانلود کتاب نویسنده شدن pdf رمان نویسی در 30 روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره طراحی سایت

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

به  مدت محدود سایتتو با قیمت قالب آماده،
به صورت اختصاصی طراحی کن