گوگل تاپیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست

تا قبل از گوگل تاپیکس برای تبلیغات در گوگل از کوکی‌ها استفاده می‌شد اما معرفی Google Topics جایگزینی مناسب برای کوکی‌ها بوده و هدف آن ایجاد یک مدل تبلیغات مبتنی بر علاقه بر حریم خصوصی است. اما Google Topics چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ و چرا ایجاد شد؟ در این مقاله به ‌تمامی سؤالات شما در ارتباط با تکنولوژی Google Topics پاسخ داده شده است.

همه نگاه‌ها برای جانشین کوکی شخص ثالث و برنامه‌های مرتبط با آن به گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جستجو و از اصلی‌ترین بازیگران تبلیغات دیجیتال در جهان است. اولین جایگزینی که گوگل به‌جای کوکی‌ها معرفی کرد، FLoC (Federated Learning of Cohorts) بوده اما این غول فناوری از آن زمان توسعه خود را به نفع یک سیستم تبلیغاتی به نام Topics  متوقف کرد.

ما در این مقاله از بلاگ کاژه FLoC و انتقاداتی که به آن وارد شده و همچنین دلایل رها شدن آن و جایگزین شدن گوگل تاپیکس را بررسی می‌کنیم.

گوگل تاپیکس چیست؟

استفاده از کوکی‌ها برای موضوعی به نام ریتارگتینگ بوده و برای افزایش نرخ فروش و بازاریابی مجدد است.Google Topics جایگزین پیشنهادی گوگل برای حفظ حریم خصوصی برای کوکی‌های شخص ثالث است. این یک سیستم مبتنی بر مرورگر بوده که علایق کاربران را از وب‌سایت‌های بازدید شده توسط آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند. پس از تخصیص این علایق، Topics API آن‌ها را با وب‌سایت‌های شرکت‌کننده و شرکت‌های فناوری تبلیغات به اشتراک می‌گذارد تا برای به کاربران تبلیغات شخصی‌سازی شده ارائه شود.

ردیابی‌هایی که از کاربران انجام می‌شود در دستگاه جمع‌آوری می‌شوند، به همین علت داده‌ها فقط برای حداکثر سه هفته ذخیره شده و هیچ اطلاعاتی با هیچ سرور خارجی (از جمله سرور گوگل) به اشتراک گذاشته نمی‌شود. هدف از ایجاد گوگل تاپیکس نوعی انتقال داده است که اطلاعات شخصی کاربر را کاملاً ناشناس نگه داشته و گوگل آن را به‌عنوان تبلیغات مبتنی بر علاقه توصیف می‌کند. این تکنولوژی آینده صنعت پس از کوکی را شکل خواهد داد. بااین‌حال، شرکت گوگل اعلام کرده که این فناوری هنوز در مراحل اولیه آزمایش است.

گوگل تاپیکس چگونه کار می‌کند؟

مرورگر شما هر هفته به طور خودکار تعدادی دسته (یا «موضوع») را بر اساس وب‌سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید به شما اختصاص می‌دهد. نمونه‌هایی از این دسته‌ها می‌تواند سفر و حمل‌ونقل یا کتاب و ادبیات باشد.

در تکنولوژی گوگل Topics، به‌صورت هفتگی سه مورد از این دسته‌ها ایجاد شده و به طور تصادفی از هر دسته یک گزینه برای اشتراک با وب‌سایت‌ها انتخاب می‌شود. وب‌سایت‌های تبلیغاتی نیز از این اطلاعات برای ارائه تبلیغات دیجیتالی هدفمند برای کاربران استفاده می‌کنند.

آیا می‌توانید از Google Topics انصراف دهید؟

زمانی که وارد وب‌سایت‌ها می‌شوید، از شما اجازه استفاده یا عدم استفاده از کوکی‌ها پرسیده می‌شود. در گوگل تاپیکس نیز به همین صورت است. وب‌سایت‌ها و کاربران هر دو می‌توانند از Google’s Topics API انصراف دهند. دلیل این کار به عملکرد Topics برمی‌گردد که برای کار به مشارکت چهار طرف مرورگر، کاربر، وب‌سایت بازدید شده و وب‌سایت ارائه دهنده تبلیغات نیاز دارد.

Topics هنوز در مرحله آزمایش اولیه بوده و تنها مرورگری که برای پشتیبانی از تنظیم شده گوگل کروم است. باید منتظر ماند که از این تکنولوژی در مرورگرهای دیگر قابل پشتیبانی است یا خیر.

با این حال گوگل در مقاله‌ای در سایت توسعه‌دهندگان کروم خود تأیید کرده است که کاربران کروم نه‌تنها می‌توانند دسته‌هایی را که به آنها اختصاص‌داده‌شده را مشاهده کنند، بلکه می‌توانند دسته‌های جداگانه را حذف کرده و حتی در صورت تمایل، موضوعات را به طور کامل خاموش کنند. همچنین می‌توانید با پاک‌کردن تاریخچه مرورگر خود، همه دسته‌های ذخیره‌شده را حذف و با فعال کردن حالت ناشناس Chrome، موضوعات را غیرفعال کنند.

داده‌های کاربردی برای وب‌سایت‌های ارائه دهنده تبلیغات، بر اساس بازدید از دامنه‌هایی است که از Topics API استفاده کرده و دسته‌ها برای این اساس تولید می‌شوند. به همین ترتیب فقط وب‌سایت‌هایی با API می‌توانند از این دسته‌ها استفاده کنند.

چرا Google Topics ایجاد شد؟

با توجه به اینکه کوکی شخص ثالث به‌زودی به طور کامل حذف می‌شود، صنعت تبلیغات دیجیتال به دنبال راه‌های جدیدی برای هدف قراردادن مخاطبان بدون استفاده از داده‌های شخصی است. گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر در صنعت تبلیغات، به دنبال راه حلی بود که رفتار مخاطب را شناسایی کند که با معرفی (FLoC) توانست داده‌های شخص ثالث را به دست آمد.

با این حال FLoC  با انتقادات گسترده طرفداران حریم خصوصی مواجه و متعاقباً لغو شد. Google Topics به‌عنوان جایگزینی برای FLoC و رفع نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی ایجاد شد.

گوگل تاپیکس

FLoC (Federated Learning of Cohorts)  چیست؟

FLoC اولین تلاش گوگل برای جایگزینی کوکی‌های شخص ثالث بود. عملکرد آن به روشی مشابه با Topics بود؛ زیرا از یک سیستم ردیابی مبتنی بر مرورگر برای نظارت بر رفتار آنلاین کاربر استفاده می‌شد. این تکنولوژی هر کاربر را به یک گروه خاص با علایق مشابه اختصاص می‌داد و به هر کاربر در گروه مذکور، شناسه گروهی یکسانی داده شده که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند بر اساس فعالیت اخیر خود از آن برای هدف‌یابی استفاده کنند. ایده FLoC این بود که هویت و رفتار خاص یک کاربر در میان هزاران نفر از بین ‌رود و ناشناس بماند و در نهایت حریم خصوصی آنلاین حفظ شود.

چرا گوگل FLoC را کنار گذاشت؟

گوگل پس از انتشار، FLoC سیل انتقادات بسیاری را تحمل کرد. وبلاگ‌هایVivaldi ، Brave ، GitHub ، DuckDuckGo ، و Electronic Frontier Foundation (EFF) همگی مخالفت خود را اعلام کردند. علاوه بر این، هیچ مرورگر دیگری از این فناوری استفاده نکرد. حتی شرکت‌هایی مانند توییتر و آمازون آن را از سیستم‌عامل خود حذف کردند.

نگرانی اصلی این بود که  FLoC  برای ایجاد نمایه‌های منحصر به فرد برای هر کاربر، اطلاعاتی از آن‌ها را ذخیره می‌کرد که مانند اثر انگشت اختصاصی بودند. FloC از این اطلاعات برای ردیابی کاربران به صورت آنلاین استفاده می‌کرد.

نمونه‌هایی از این داده‌ها می‌تواند تنظیمات دستگاه و برنامه تنظیمات زبان یا مکان باشد. چنین اطلاعات کوچکی ممکن است به طور جداگانه نسبتاً بی‌فایده به نظر برسند، اما کنار هم قرار گرفتن این داده‌ها، می‌توانند اطلاعات مهمی از یک مخاطب را فاش کند. برخلاف کوکی‌ها، این داده‌ها در دستگاه کاربر ذخیره نمی‌شوند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی حذف کرد.

گوگل تاپیکس چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

در حال حاضر تاریخ مشخصی برای اجرای گوگل تاپیکس اعلام نشده است. گوگل اعلام کرده که آزمایشات گسترده‌ای را در سطح جهانی قبل از پذیرش این فناوری انجام خواهد داد. نتایج این آزمایش و بازخورد دریافتی توسط جامعه وب، زمان اجرا عمومی را تعیین می‌کند. تکنولوژی Google Topics می‌تواند با شناخت علایق شما، آینده تبلیغات را متحول سازد و شما در جایگاه مخاطب بدون آن که امنیتتان و حریم شخصی‌تان در خطر باشد، تبلیغات را نسبت به علایق خود تماشا می‌کنید و تبلیغ دهنده ساده‌تر و سریع‌تر به هدف خود می‌رسد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

موضوعاتی که در مقاله " گوگل تاپیکس چیست و چه کاربردی دارد؟ " پوشش داده شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان کاژه در7 روز هفته

جشنواره طراحی سایت

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

به  مدت محدود سایتتو با قیمت قالب آماده،
به صورت اختصاصی طراحی کن