اصول سئو در وردپرس + چک لیست سئو وردپرس

فهرست

احتمالاً یکی از دلایلی که باعث شده سایت خودتان رو با وردپرس بالا بیارید، اینه که وردپرس قابلیت سئو شدن راحتی داره؛ اما بازهم باید اصول سئو در وردپرس رو رعایت کنید. توی این مقاله جدیدترین چک لیست سئو وردپرس رو براتون آماده کردیم اما قبلش بهتره به یک سری سوالات جواب بدیم؛ اصول سئو چیست؟

اصول سئو چیست؟

درسته که وردپرس قابلیت سئو شدن آسونی داره اما این هم در نظر بگیرید که 40 درصد سایت‌های دنیا وردپرسی هستند و ایران رتبه دوم بیشترین طراحی سایت بر بستر وردپرس رو داره (W3Techs)

این یعنی که باز هم رقابت سختی در پیش دارید و باید برای گرفتن نتیجه و رتبه در گوگل، اصول سئو در وردپرس رو رعایت کنید.

اصول سئو مجموعه کارهایی هست که شما انجام میدید تا سایتتون توی صفحه نتایج گوگل رتبه بگیره.

در ادامه جدید‌ترین چک لیست سئو وردپرس رو با همدیگه بررسی می‌کنیم.

چک لیست سئو وردپرس 2022

1-هاست مناسب

اولین و مهم‌ترین قدم در میان اصول سئو در وردپرس، انتخاب هاست مناسب شماست. هاست به طور مستقیم بر روی سرعت لود سایت و امنیت سایت تاثیر گذاره؛ پس وسوسه نشید و سراغ هاست‌های ارزون نرید چون بعدا خیلی اذیت میشید. اگه سایتتون مشکلات امنیتی داشته باشه و سرعت لودش بالا باشه هیچ شانسی برای گرفتن رتبه خوب در گوگل ندارید.

2-انتخاب قالب مناسب سئو

بعد از وارد شدن به دنیای وردپرس به هزاران هزار قالب رایگان و پریمیوم برخورد می‌کنید که خیلی‌هاشون سئو محور نیستند. باید برای سایتتون قالبی انتخاب کنید که پیش‌نیاز‌های اولیه سئو شدن رو داشته باشه. برای مطمئن شدن از این موضوع قبل از خرید قالب، نسخه دموی اون رو با ابزارهای مختلف مثل web.dev و Gtmetrix بررسی کنید و از بالا بودن نمره سئو اون مطمئن بشید.

3- نصب پلاگین سئو

خب کارهای جالب چک لیست سئو وردپرس تازه از اینجا شروع میشه. قبل از شروع بهینه‌سازی سایتتون باید یک افزونه سئو برای وردپرس نصب کنید. من پیشنهاد می‌کنم که سراغ افزونه‌های رایگان برید چون همون‌ها می‌تونن تمام کارهاتون رو راه بندازن.

پیشنهاد من برای افزونه سئو وردپرس این دو گزینه‌ هست:

  • Rankmath
  • Yoast SEO

هر دو این افزونه‌ها برای پیاده‌سازی اصول سئو در وردپرس عالی هستند و هر دو هم نسخه رایگان و پولی دارند.

  • نکته: یک افزونه سئو به تنهایی سایت شما رو سئو نمی‌کنه؛ افزونه در واقع به شما کمک می‌کنه که بهتر سایت خودتون رو سئو کنید. در هر صورت شما باید به شخصه دانش و مهارت سئو رو داشته باشید.

4-دامین مورد نظرت رو انتخاب کن

فرقی نداره که شما ادرس سایتتون رو kazhe.net میزنید یا www.kazhe.net ؛ روی سئو سایتتون هیچ تاثیری نداره. اما ساییتون باید فقط از طریق یکی از این لینک‌ها برای گوگل قابل دسترس باشه. چون گوگل این دوتا لینک رو کاملا متفاوت از هم شناسایی می‌کنه.

راه حل اینه که از توی تنظیمات وردپرس ادرس دامین موردنظرتون رو انتخاب کنید تا با اون نمایش داده بشه و مطمئن بشید که اون یکی لینک روی این ادرس ریدایرکت میشه.

5- قابلیت خوانایی

وردپرس این قابلیت رو بهتون میده که سایت شما توسط موتورها جست‌وجو شناسایی نشه. این قابلیت خیلی مهم و کاربردیه اما الان به دردمون نمیخوره و باید مطمئن شیم که سایتمون توسط گوگل شناسایی و کرال میشه.

برای این کار لازمه که به بخش تنظیمات و قسمت خوانایی برید و اونجا تیک جلوگیری از شناسایی توسط موتورهای جست‌وجو رو بزنید.

همین نکته خیلی ساده یکی از مهم‌ترین اصول سئو در وردپرس هست.

 

سئو

6- پیوندهای یکتا یا Permalinks

لینک انقدر توی سئو تاثیر داره که جاش توی همه چک لیست‌ها هست؛ توی چک لیست سئو وردپرس هم حسابی راجبش صحبت می‌کنیم. وردپرس به شما این قابلیت رو میده تا ساختار لینک‌های وبسایتتون رو تغییر بدید و شما باید این ساختار رو روی بهترین و سئو محورترین  گزینه اون قرار بدید.

در بخش تنظیمات وردپرس و قسمت پیوندهای یکتا، چندین گزینه رو برای تنظیم نحوه ساختار لینک‌های وبسایتتون می‌تونید ببینید.

این تنظیمات به نسبت نوع وبسایتتون (شخصی، فروشگاهی، بلاگ و…) کمی متغیره اما بهترین گزینه ساختار لینک بر اساس نام پست (Post Name) هست.

7- اتصال سرچ کنسول و ثبت سایت مپ

با اتصال سایتتون به گوگل سرچ کنسول، به یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای سئو مجهز میشید که به شما این اجازه رو میده تا به آمار و ارقام مهمی در رابطه با سایتتون دسترسی داشته باشید.

سایت مپ یا نقشه سایت، به ربات‌های گوگل میگه که چجوری صفحات مختلف سایت رو کرال کنن.  درست مثل یه نقشه واقعی مسیرهای مختلف رو به بات‌های گوگل نشون میده ساختار سایت رو مشخص میکنه.

8- تحقیق کلمه کلیدی

بدون تحقیق کلمه کلیدی هیچ‌وقت نمی‌فهمید که مخاطب چه چیزی سرچ میکنه و الان چی نیاز داره. پس نمی‌تونید محتوای بهینه‌شده‌ای هم بنویسید و عملا رتبه‌ای نمی‌گیرید. شاید چالش‌انگیزترین مورد چک لیست سئو وردپرس، تحقیق کلمه کلیدی باشه.

برای تحقیق کلمه کلیدی می‌تونید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که خیلی از اون‌ها رایگان و بعضی پولی هستند.

من به شخصه از ابزار SEMrush برای این کار استفاده می‌کنم چون قابلیت‌های جذاب و همچنین بیشترین مطابقت با زبان فارسی رو داره.

البته تحقیق کلمه کلیدی چیزی نیس که فقط بشه با ابزار انجام داد؛ باید اصول سئو وردپرس رو بدونید و دانش، مهارت و حتی تجربه این کار رو داشته باشید تا بتونید کلمات کلیدی خوب و مناسبی برای سایتتون پیدا کنید.

9- لینک‌های اختصاصی

معمولا وردپرس تیتر هر صفحه و هر پست رو به عنوان لینک یا پیوند یکتای اون در نظر می‌گیره. این کار باعث میشه که خیلی وقتا لینک ما طولانی و بهم ریخته بشه و این اصلا برای سئو سایتمون خوب نیست.

لینک مطالب رو به صورت دستی ویرایش کنیم. بهترین حالت برای ویرایش اینه که کلمه کلیدی اون مطلب رو توی لینک هم بذاریم.

10- لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی باعث میشه تا کرالرهای گوگل راحت‌تر و سریع‌تر بین مطالب سایت بچرخن. همچنین باعث میشه که اعتبار لینک‌های خارجی بین صفحات داخلی سایت تقسیم بشه.

11- از XML sitemaps استفاده کنید

فایل XML Sitemaps حاوی تمامی کدهایی است که بر روی سرور وب‌سایت شما قرار دارد، این کدها شامل اطلاعات همه صفحات و محتواهای وب‌سایت شما است. XML Sitemaps به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شما را به‌سرعت ارزیابی کرده و به  آن رتبه بدهند.

اگر شما به کدنویسی تخصصی آشنا هستید، می‌توانید XML Sitemaps را به‌صورت دستی روی وب‌سایت ایجاد کنید. اما اگر با کدنویسی آشنا نیستید، آسان‌ترین راه استفاده از افزونه‌های سئو مانند Yoast یا Google XML Sitemaps است. این افزونه‌ها به طور خودکار فایل XML Sitemaps را برای وب‌سایت شما ایجاد کرده و به‌روز نگه می‌دارند.

12- بهینه‌سازی دیدگاه‌ها و نظرات

دیدگاه‌ها و نظراتی که کاربران برای مطالب و وب‌سایت شما می‌گذارند، یکی از راه‌هایی است که با کمک آن می‌توانید توجه مخاطبان را بیشتر جلب کرده و تعامل آنها با سایت خود را افزایش دهید. تعامل بیشتر مخاطبان به معنای تولید ترافیک بیشتر، اشتراک‌گذاری بیشتر مطالب شما و در نتیجه بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما است. اما توجه داشته باشید که ثبت دیدگاه‌های اسپم می‌تواند به اعتبار سایت شما آسیب بزند. به همین دلیل، باید اطمینان حاصل کنید که فقط دیدگاه‌های افراد  واقعی در وب‌سایتتان منتشر شود.

پس یکی دیگر از اصول سئو در وردپرس، مدیریت ثبت دیدگاه‌ها و نظرات است شما برای این کار می‌توانید از افزونه‌های مخصوصی در سیستم مدیریت محتوای وب‌سایتتان استفاده کنید. افزونه‌هایی مانند “All In One WordPress Security & Firewall” و “Spam Protection” و “Anti Spam” و “Firewall by CleanTalk” می‌توانند دیدگاه‌های حاوی اسپم را تشخیص داده و مسدود کنند. این افزونه‌ها علاوه بر این می‌توانند از ثبت دیدگاه‌های ناپسند و همچنین ارسال سفارش‌های ناقص و انواع دیگر اسپم‌ها جلوگیری کنند. همچنین شما می‌توانید با کمک این افزونه‌ها، افراد شناسایی شده مخرب و ارسال‌کنندگان اسپم را به طور کامل مسدود کنید. با استفاده از این افزونه‌ها، می‌توانید محیط تعاملی و معتبری برای کاربران و مخاطبان خود ایجاد کنید.

میتونید سئو سایت وردپرسی خود را به شرکت کاژه بسپارید. خدمات شرکت ما طراحی سایت، سئو، تولید محوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ است. با آژانس کاژه کسب و کارت را آنلاین کن.

این چک لیست سئو وردپرس شامل 20 مورد میشه که تا اینجا 10 موردش رو گفتیم. بقیه اصول سئو در وردپرس رو به زودی آپدیت می‌کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

موضوعاتی که در مقاله " اصول سئو در وردپرس + چک لیست سئو وردپرس " پوشش داده شد

اصول سئو چیست اصول سئو در نویسندگی تولید محتوا و سئو چیست آموزش سئو وردپرس نمونه محتوای سئو شده اصول سئو در نویسندگی اموزش سئو سایت دانلود آموزش رایگان سئو اموزش انلاین سئو ابزارهای سئو چیست اموزش سئو از پایه آموزش کامل سئو رایگان چک لیست سئو ۲۰۲۲ چک لیست seo سئو تکنیکال وردپرس چک لیست سایت قوانین جدید سئو گوگل آموزش سئو میهن وردپرس قوانین جدید سئو گوگل چک لیست سئو pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان کاژه در7 روز هفته

جشنواره طراحی سایت

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

به  مدت محدود سایتتو با قیمت قالب آماده،
به صورت اختصاصی طراحی کن