0 تا 100 تقویم بازاریابی محتوا؛ ویژگی‌ها و نحوه طراحی

فهرست

افراد اهل برنامه‌ریزی، از تقویم و هر چیزی که به نظم مربوط باشد خوششان می‌آید. حالا تصور کنید که شما مسئولیت تولید تعداد زیادی محتوا را بر عهده‌ دارید و باید حواستان باشد چه محتوایی در چه روزی نوشته، ویرایش و منتشر شود، همچنین مراقب تناسب محتواها با اهداف بازاریابی‌تان باشید و به طور خلاصه تسلط کامل بر روی محتواهایتان داشته باشید. پس خیلی کار برای انجام دادن دارید!

فرقی ندارد به‌صورت انفرادی فعالیت می‌کنید یا با تیمی از نویسندگان، تهیه‌کنندگان و ویراستاران کار می‌کنید؛ یک تقویم بازاریابی محتوا به کمک شما می‌آید تا در یک مسیر مناسب و برنامه‌ریزی شده بمانید و اصول کارهایتان را رعایت کنید.

تقویم تولید محتوا برای شما یا تیم شما اصل برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی بازاریابی محتوا است. طرح و الگوی تقویم محتوا، باید یک منبع مشترک باشد که تولید محتوا، برنامه‌ریزی و سایر عملکردهای جریان کار محتوا را به بازاریابان ارائه و نشان دهد.

 داشتن یک تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند قدم‌های درست‌ و مطمئن‌تری در مسیر بازاریابی محتوایی بردارید. اگر در مسیر تولید محتوا متنی، ساخت ویدیو و… قدم برداشته و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا با تقویم بازاریابی محتوا و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

شرح تقویم بازاریابی محتوا

Content calendar یا تقویم محتوایی هر آن چه که برای برنامه ریزی، زمان‌بندی و ساماندهی محتوا و پروژه‌های بازاریابی می‌خواهید دارد. از قابلیت‌های آن می‌توان به تعیین زمان و مکان انتشار محتوای شما، امکان افزودن نام نویسنده محتوا، طراح و گرافیست، زمان نگارش و انتشار و کانال انتشار اشاره کرد.

پس در نتیجه زمان و تاریخ نگارش، ویراستاری و انتشار، نام مسئولین هر بخش از جمله نویسنده‌، ویراستار، طراح‌، موضوع و عنوان در اولویت بندی موضوعات، هشتگ‌ها و کلمات کلیدی و کانال انتشار، قسمت‌های مختلف یک تقویم بازاریابی محتوایی را تشکیل می‌دهند.

تقویم بازاریابی محتوایی

ویژگی‌های یک تقویم بازاریابی محتوا

اگر که بحث بازاریابی محتوایی در میان ‌باشد، تقویم بازاریابی محتوا کلید طلایی و نقشه راه شما می‌تواند باشد. در ادامه به معرفی ویژگی‌های یک تقویم بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

اطمینان از انجام شدن همه‌‌ی موارد محتوا

نامنظم بودن در محتوا تبعات نامطلوبی دارد، مثلا فراموشی برخی رویدادها یا تاخیر در آپلود محتوا یا دیر آپدیت کردن محتواهای قدیمی. با رعایت نظم در انتشار مطالب کاربر اعتماد بیشتری به کسب و کار شما می‌کند. به همین دلیل برای انجام به موقع اهداف بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان، باید یک تقویم مناسب داشته باشید.

بدون این تقویم تاریخ‌ها و موضوعات با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و دچار سردرگمی در تولید محتوا می‌شوید؛ پس با یک تقویم محتوایی اصولی از این بی نظمی جلوگیری کنید.

هماهنگی و همسو پیش رفتن با تیم

بسته به تعداد اعضای تیم شما، کارفرماها، مدیران، نویسنده‌ها، وارد کنندگان اطلاعات سایت این تیم چند نفره، بسته به حجم پروژه‌هایتان، توان مدیریت متفاوتی مورد نیاز است. هرچقدر این تعداد بیشتر باشد مدیریت کار‌ها سخت‌تر می‌شود. تقویم محتوایی هماهنگی لازم بین اعضای مختلف این تیم را فراهم می‌کند و کار را برای مدیریت راحت می‌کند.

برنامه‌ریزی کلی از آینده محتوا

با وجود این تقویم، می‌توان اطمینان حاصل کرد که چه محتوایی در چه زمانی منتشر می‌شود، محتواها تکراری نباشند و یا محتواهای مهم با هم انتشار نیابند. به طور کلی با نظم لازم تمام محتوای شما با کمک تقویم بازاریابی محتوا در زمان مناسب و به بهترین نحو منتشر می‌شود.

از انتشار محتوای تکراری جلوگیری می‌کند

 می‌توانید به محتوای خود نظم ببخشید و با فهرست کردن محتوا از انتشار محتوای تکراری یا تصادفی جلوگیری کنید. در واقع یک تقویم محتوای هوشمند و منظم می‌تواند جلوی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات شما انتشار مطلب تکراری است جلوگیری کند. اگر چنین مشکلی رخ دهد شما صفحات داپلیکیت ایجاد کرده‌اید که باعث افت رنک شما می‌شود.

محتوایی

مراحل طراحی و تهیه یک تقویم بازاریابی محتوا

در این قسمت شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بسته به نوع فعالیت خود و محتوای خود یک تقویم محتوایی طراحی و برنامه ریزی کنید.

برای گام اول می‌توانید جدول تقویم گوگل و یا نمونه جدول های آماده در اینترت استفاده کنید.

یکی از  موقعیت‌های کلیدی برای عناوین و موضوعات مختلفی از محتوا، اتفاقات بیرونی و یا تاریخ‌های خاص می‌باشد. به عنوان مثال، کسب‌و‌کارهایی که به طور مستقیم با مشتریان روبرو هستند می‌توانند تعطیلات رسمی نظیر نوروز، مناسبت‌هایی نظیر شب چله، عیدهای مذهبی و سنتی و یا روز مادر را مدنظر قرار دهند و محتواهایی را تولید کنند که مناسب با حال و هوای فصلی باشد.

از طرف دیگر کسب و کارهای (B2B) که کسب‌و‌کارهایی که با سایر کسب‌و‌کارها در ارتباط هستند می‌توانند نمایشگاه‌های مهم صنعتی‌ای را که می‌خواهند در آن شرکت کنند، زیر نظر داشته باشند و می‌توانند قبل از این رخ دادها در برنامه‌ریزی‌های انتشار پست‌های وبلاگ، بخشی را برای این رویدادها تنظیم کرده و اطلاع رسانی و یا گزارشی از این رویدادها را به صورت متنی و ویدیویی قرار دهند.

شما باید برای هر نوع محتوا نظیر پست وبلاگ، وبینار، کتاب‌های الکترونیکی، ویدیو و…، یک قالب جداگانه اختصاصی قرار دهید. در این صورت است که مطمئن می‌شوید برای هریک از انواع محتوای تولیدی خود برنامه ریزی دقیق و کاربردی‌ای داشته‌اید.

 

برای تقویت سئو سایت در شیراز باید یک تقویم محتوایی قوی داشته باشید؛ آژانس کاژه با تیم سئو و نویسندگان، کلمات کلیدی کسب وکار شما را شناسایی و تقوم محتوایی شما را تنظیم و طبق اصول تولید محتوای متنی سئو محور، محتوای متنی شما را نگارش می کند.

یک تقویم بازاریابی محتوا شامل چه چیز‌هایی است

  1. عنوان یا موضوع محتوا
  2. تاریخ انتشار
  3. مشخصات نویسنده
  4. محل و موقعیت انتشار
  5. نوع محتوا
  6. تعریف وضعیت و طبقه بندی محتوا
  7. وضعیت مخاطب

قدم اول: از ایده‌ها لیستی تهیه کنید

با ایجاد ایده پردازی و یا Brainstorm می‌توانید با تیم خود تمام ایده‌های مناسب تقویم بازاریابی محتوای خود را لیست و آماده کنید و پس از آن با فیلتر و حذف برخی از ایده‌ها به تاپ‌ترین آن‌ها دست پیدا کنید.

قدم دوم: در تقویم خود نوع محتوا را مشخص کنید 

قدم بعدی برای داشتن یک تقویم بازاریابی محتوا مشخص کردن نوع محتوایی است که می‌خواهید انتشار دهید.

  • مقاله
  • عکس و ویدیو
  • پست و به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی
  • اینفوگرافیک
  • فروش و معرفی محصول
  • وب سمینار
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • اخبار
  • اطلاعات سازمانی
  • اسلاید‌های آموزشی

قدم سوم: زمان مناسب انتشار ایده‌ها و محتوایتان را مشخص کنید

روشن است که هر محتوایی زمان خاص خود را می‌طلبد. بسته به نوع محتوا و نوع فعالیت خود زمان مناسب آن را دریابید. فعالیت‌هایی همچون به‌روزرسانی وبلاگ، آپلود رسانه‌های اجتماعی به صورت روزانه، آپلود یک فایل صوتی و یا آپلود ویدیو جدید به شکل هفتگی، انتشار یک کتاب الکترونیکی به صورت ماهیانه را می‌توان به تقویم بازاریابی محتوای خود اضافه کنید.

همچنین تلاش بر این داشته باشید که در تقویم بازاریابی محتوا، از مناسبت‌های ویژه تقویم (اعیاد – روزهای خاص، وفات و…) استفاده کافی را ببرید.

قدم سوم: تقویمتان را خالی نگذارید

بعد از قدم دوم با یک چک کردن روز‌های خالی در تقویم بازاریابی محتوای خود را با برنامه و محتوای مناسب پر کنید. مشخص کنید که چه کسی، چه تاریخی، چه محتوایی و توسط چه کسی انتشار پیدا کند. بهتر است برنامه ریزی کنید و بازه‌های زمانی سه‌ماهه در نظر بگیرید، بعدها برای دوره‌های شش‌ماهه و یا حتی یک‌ساله اقدام کنید. همچنین همواره به بررسی نتایج تقویم محتوایی خود بپردازید.

قدم چهارم: پیگیری و ارزیابی

یکی از قسمت‌های مهم داشتن یک تقویم بازاریابی محتوای موثر این گام است. بدون ارزیابی و پیگیری، ضربه به کل تقویم وارد می‌شود. علاوه بر مراحل قبل باید تسلط کامل بر تقویم بازاریابی محتوایتان داشته باشید. می‌توانید جلساتی در زمان‌های مناسب  به طور منظم برگزار و تمرکز خود را کامل روی آن بگذارید. به همچنین در تقویم بازاریابی محتوای خود، تلاش‌های پیشین خود و نتایج اهدافی را که برای بازاریابی خود چیده‌اید بررسی کنید و ببینید که به چه شکل پیشرفت کرده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)

موضوعاتی که در مقاله " 0 تا 100 تقویم بازاریابی محتوا؛ ویژگی‌ها و نحوه طراحی " پوشش داده شد

تقویم بازاریابی محتوایی را چه طور تنظیم کنیم؟ یک تقویم بازاریابی محتوا به کمک شما می‌آید تا در یک مسیر مناسب و برنامه‌ریزی شده بمانید و اصول کارهایتان را رعایت کنید.

کلمات کلیدی:

  • دانلود تقویم محتوایی
  • اکسل تقویم محتوایی
  • نمونه تقویم محتوایی
  • دانلود تقویم محتوایی اینستاگرام
  • تقویم محتوایی 1401
  • تقویم محتوایی اینستاگرام
  • نحوه نوشتن تقویم آموزشی
  • آموزش نوشتن تقویم محتوایی
  • برنامه تقویم محتوایی
  • دفتر تقویم محتوایی
  • دانلود رایگان کتاب تقویم تولید محتوا
  • تقویم محتوایی سایت
  • دانلود تقویم محتوایی 1401
  • نمونه تقویم کاری اکسل
  • تقویم محتوایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره طراحی سایت

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

به  مدت محدود سایتتو با قیمت قالب آماده،
به صورت اختصاصی طراحی کن